ÜDV AZ MCPAKS CLAN OLDALÁN
coduo menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
szavazás
ki lezs a vb győztes?
ki nyeri a vb-t?

argentina (1 / 5%)
brazilia (3 / 15%)
anglia (1 / 5%)
németek (1 / 5%)
portugál (0 / 0%)
más (14 / 70%)

Szavazatok száma: 20

Létrehozás időpontja:
2006-06-21 11:42:14

Szavazás lezárva:
2006-07-30 17:06:02


Lezárt szavazások
 
látogatás
Indulás: 2006-04-02
 
fifa wc06 menü
 
focis oldalak
 
tőrténelmi tudnivalók
tőrténelmi tudnivalók : a német csoda repülők

a német csoda repülők

  2006.04.03. 17:57

a német messer

Korai Messerschmitt Bf 109 típusok

 

A repülés történet egyik ma is legismertebb repülőgépe az I. világháború után újjáéledő német légierő első monoplán, fémépítésű modern vadászgépe, amely a ’30-as évek végére felülmúlta a világ hasonló rendeltetésű típusait. Hírnevét a nemzetközi versenyeken elért nagyszerű eredményeivel alapozta meg.

Képességeit és teljesítményét a spanyol polgárháborúban már egyértelműen is bizonyította. Első változatait a harctéren szerzett tapasztalatok alapján tovább tökéletesítették. A modellnek azonban ennek ellenére számos hátrányos tulajdonsága is volt. Ezek közül a futóművek gyengesége – a konstrukciójából adódóan – mindvégig megoldatlan problémák forrása maradt. Ennek ellenére még ellenfelei is őszinte elismeréssel nyilatkoztak róla. A légi háború gyorsan növekvő igényeinek megfelelően továbbfejlesztése elkerülhetetlenné vált. A különböző változataival repülő pilóták ugyan még mindig rettegett ellenfélnek számítottak, ám 1944-45-re mégis elmaradt a szövetségesek mögött. A típusból összesen kb. 30-35.000 darabot gyártottak. Története szorosan egybefonódott „lovas nemzetünk” repülős céljainak megvalósításában, sőt a korabeli Magyarország is hamar kapcsolatba került a „Messer” első példányaival.

Az első prototípusok

A versaillesi békediktátum kijátszására már a weimari Németország megtette az első lépéseket. Azonban az NSDAP párt és vezetője, Adolf Hitler hatalomra jutása adott igazán erős lendületet a német hadsereg újjászervezésének. Ettől kezdve a fegyvernemek jelentős állami támogatás kaptak. Köztük is a légierő kiépítését tervezték gyors ütemben megvalósítani. Éppen ezért már 1934 elején a Reichsluftfahrtministerium (RLM) Technisches Amt – azaz Birodalmi Légügyi Minisztérium műszaki osztálya egy merőben új pályázatot hirdetett meg. Ebben olyan feltételeket szabtak, amelyek egyértelműen a modern repülőgépek építésének irányába mutattak. A kiírásban egy teljesen fém, zárt pilótafülkéjű, alsószárnyas, behúzható futóműves vadászrepülőgép szerepelt, amelyhez a még fejlesztés alatt álló 12 hengeres, Junkers Jumo 210 vagy a Daimler Benz DB 600-as motorokat tervezték beépíteni. Továbbá meghatározták azt is, hogy 6.000 m magasságban a sebessége legalább 400 km/h, csúcsmagassága 10.000 méter, üzemképességi ideje pedig másfél óra legyen. Fegyverzetnek 2 db 7,92 mm-es MG 17-es géppuskát, vagy 1 db 20 mm-es gépágyút választották, egyenként 1.000 db-os, illetve 200 db-os lőszer javadalmazással.

A Messerschmitt Bf 109 V-1 első mintapéldánya. A II. világháború kezdetéig összesen 20 db prototípust építettek


A felhívásra a legnagyobb repülőgépgyárak: az Arado, Heinkel és a Focke-Wulf GmbH szinte azonnal jelentkeztek. Ezen kívül csatlakozott hozzájuk még a Bayerische Flugzeugwerke AG. (BFW) is. E cég, melyet Wilhelm Emil Messerschmitt képviselt, már 1933 óta sok tehetséges tervezőmérnököt vonzott magához. A fejlesztő csoport tagjai között ott találjuk Robert Lussert, Hubert Bauert és Walther Rethelt is. A BFW nevezését az RLM végül szintén elfogadta. Az ezt követő hivatalos megbeszélésen először egyeztették a technikai részleteket. Így például a Heinkel és az Arado felületi terhelését 100 kg/m²-ben, míg Messerschmittét 125 kg/m²-ben határozták meg. Majd az RLM hivatalnokaival történő előzetes egyeztetések és a modellek elkészülése után, 1934 október közepén, kezdték a Bf 109a jelű prototípus építési munkálatait. A terv egy olyan kis sárkányba épített, erős motorú repülőgép volt, melyen az M 29, az M 37 és a Bf 108 „Taifun” túragép tapasztalatait egyesíthetik. Az ovális keresztmetszetű, könnyűfém ötvözetből készült törzset süllyesztett fejjel szegecselt héjszerkezettel és zárt pilótafülkével tervezték. Szárnya kétrészes, egy főtartós, fémépítésű szabadonhordó, alsószárnyas. A leszállásnál a pilótát szárnyprofilba illeszkedő réselt féklapok segítették. A szárny belépőélére pedig torziós orrborításba simuló, automatikusan nyíló orrsegédszárnyakat telepítettek. A súlycsökkenés miatt a kormányfelületeket vászonnal borították. A hárompontos, farokkerekes, egytagú, olajrúgós behúzható futóműveket hidraulikus fékekkel szerelték. Ez a vadászgépek történetében szinte egyedülálló szerkezet úgy alakult ki, hogy Messerschmitt a tervezés közben tudta meg, hogy a Junkers Jumo 210 A motort mégsem kapják meg. A konstruktőrnek ezért váratlanul át kellett alakítania a gépet ahhoz, hogy a 695 LE-s (518 kW-os) Rolls-Royce Kestrel V motort beépíthessék. Ennek propellerje fából készült, kétlapátú, Schwarz rendszerű volt. A gyenge teljesítményű angol motor tehát rákényszerítette a tervezőt, hogy a lehető legkönnyebb és aerodinamikai szempontból a leghatékonyabb repülőgépet tervezze. Az ügy hátterében valószínűleg Ernst Udet állt, aki egyszer egyenesen még azt is kijelentette, hogy szerinte a típusból sohasem lesz vadászgép!

A Bf 109 V-3 prototípus oldalnézeti rajza. E példányt 1936 decemberében Spanyolországba szállították, hogy kipróbálják harci körülmények között is


1935 tavaszán a Focke-Wulf FW 159 V-1 dúccal merevített felsőszárnyas; az Arado Ar 80 V-1 szabadonhordó, alsószárnyas, egyfedelű, merev futóműves; majd a Heinkel He 112 V-1 még nyitott pilótafülkével készült prototípusát is bemutatták a hivatalnokoknak. Viszont a polgári nyilvántartásban D-IABI lajstromjelet kapott Bf 109a csak május 28-án emelkedett először a levegőbe, a BWF augsburg-haunstetteni repülőtérről. Berepülőpilótája Hans-Dietrich „Kubu” Knötzsch repülő kapitány (Flugkapitän) volt, aki jelentésében kiemelte a gép könnyű irányíthatóságát és rendkívüli fürgeségét. Ám ezután még négy hónapos gyári berepülés következett, amelynek végén a prototípust átkeresztelték Bf 109 V-1-re. S csak szeptemberben repülte át Knötzsch a gépet a Luftwaffe rechlini Erprobungsstelle (E-Stelle) – kísérleti telepére. Az átadott rivális mintapéldányokkal a légierő berepülő pilótái is megismerkedtek, majd október 15-től már kipróbálhatták azokat. Az első összehasonlítások után az Ar 80, majd pedig a FW 159 is hamar kiesett a küzdelemből. Ellenben viszont a He 112-es és a Bf 109-es is olyan jól szerepeltek, hogy az illetékesek nem tudtak választani közülük. Így mindkét modellből újabb 10-10 db prototípust rendeltek meg. A próbarepüléseket 1935 novemberétől Travemündében folytatták tovább.

A Bf 109 V-4 prototípus oldalnézeti rajza. Ezt a gépet szintén csapatpróbákra küldték a spanyol polgárháborúba. Az ezzel szerzett tapasztalatokat hasznosították a szériagépeknél


1936 januárjában a BFW befejezte a D-IUDE jelzésű Bf 109 V-2 prototípust, amelyet már 610 LE-s Jumo 210 A motorral szereltek fel. A 2 db MG 17-es géppuska lőszer javadalmazása egyenként 500 db volt. Ezen kívül tükrös célzó szolgált a fegyverek irányzására. Működtetésük a botkormányon lévő elsütőbillentyű segítségével elektromos úton, szinkronizáltan történt. A V-2 első berepülése január 21-én történt. Majd februártól már a Luftwaffe travemündei kísérleti telepén vizsgálták a Heinkel 112 V-2 és a Bf 109 V-2 prototípusok repülési tulajdonságait. Több felszállás után először a Messerrel dr. Hermann Wurster kápráztatta el műrepülésével a jelenlevő szakembereket, míg Gerhard Nitschke dugóhúzóba került a Heinkellel, és a földnek csapódott. A gép javíthatatlanul összetörött, de a pilóta szerencsésen túlélte a balesetet. Ám ezzel megnőttek a 109-es esélyei, sőt az eset után még Udet is megváltoztatta korábbi elhamarkodott álláspontját. Végül a Messerschmittet hirdették ki a győztesnek. A döntésnél ugyanis figyelembe vették az egyszerűbb gyárthatóságot is. Mivel a Bf 109 szárnyait három csapszeggel rögzítették a törzshöz, ezért gyorsan össze lehetett szerelni. Továbbá a futómű szárai nem a szárnyakhoz, hanem közvetlenül a pilótafülke előtt, a törzshöz csatlakoztak. Így felszerelése után már saját kerekein guríthatták tovább a következő munkafolyamat elvégzéséhez. Maga a törzs szintén egyszerű, ám szilárd konstrukciónak bizonyult. A repülőgép üres tömege mindössze 1.500 kg volt, és javítása tábori körülmények között is megfelelőnek látszott. A Messer egyedüli gyengesége a keskeny nyomtávú futóműben rejlett, mert gurulás közben instabillá tette a gépet. Ezt igazolta a V-1 rechlini balesete is, amikor egy felszállást megelőző kigurulás közben egyszerűen átvágódott a prototípus.

1937 elején emelkedett először a levegőbe a 881-es gyári számú V-7-es prototípus


A Bf 109 V-3 júniusban emelkedett először a levegőbe. Majd novemberben következett a D-IOQY jelzésű V-4. Ezt már 3 db MG 17-es géppuskával szerelték fel, méghozzá úgy, hogy a Jumo 210 B, V-rendszerű motort megfordítva építették be. Ezáltal a két hengersor közé egy, a légcsavartengelyen át tüzelő újabb géppuska elhelyezése vált lehetővé. Csakhogy a beépített fegyver súlytöbblete kezdetben vibrációs problémákat okozott, amit végül ügyesen kiküszöböltek a mérnökök. A kor szellemének megfelelően az áramvonalas motorburkolat alá helyezték el a két darab, légcsavarral szinkronizált géppuskát.

A „Bertha” sorozat

A Bf 109 V-7 prototípus alapján fejlesztették tovább a B-0-át, melyből összesen 10 db előszériás repülőgépet gyártottak. Majd 1936 második felétől már megindult Augsburg-Haunstettenben a B-1 jelzésű sorozat is. Az első gépet 1937 februárjára fejezték be. Ezeket 2.700-as percenkénti fordulatszámú, 680 LE-s, erősebb teljesítményű Jumo 210 Da motorokkal építették. A fából készült, kétlapátú, Schwarz-féle légcsavar még nem volt állítható rendszerű. A hegyes légcsavarkúpot a légellenállás csökkentése végett szerelték fel. Fegyverzete 2 db 7,92 mm-es MG 17-es géppuska volt a motorburkolat alatt, melyhez a Carl Zeiss Reflexvisier (Revi) C/12C célzót használták.
1937 nyarán a harmincadik példány legyártása után áttértek a B-2 szériára, ezeket már az új fejlesztésű, VDM rendszerű, állítható állásszögű légcsavarral szereltek. Ezt a modellt jelentős teljesítményi javulás jellemezte. 4.600 m-es magasságban 470 km/h sebességet produkált a 700 LE-s Jumo 210 G motor. Fegyverzetét 3 db MG 17 géppuskára növelték, amelyek egyikét a légcsavar tengelyébe építették. A típus további érdekessége a „Funkgerät” FuG 7-es rádió volt, melyet a spanyol polgárháborúban próbáltak ki elsőként. A berendezést kezdetben a pilóták vegyes érzelmekkel fogadták, ám a harcok során hamar bebizonyította hasznosságát.

Egy felvétel a D-ISLU jelzésű V-10 prototípusról. A Messerrel Ernst Udet repült az 1937-es zürichi nemzetközi légi bemutatón


A Luftwaffe alakulatai közül elsőként a JG 132 „Richthofen” vadászezred Jüterborg-Damm-ban állomásozó II. osztálya kapta meg az új B-1 jelzésű gépeket, míg az I. Gruppe Döberitz-ben lett felszerelve. Ezután következett az I/JG 234 „Schlageter”, illetve novemberben a II/JG 234. 1937 áprilisától a II/JG 132 B-1-eseivel váltották fel Spanyolországban a He 51-eseket. Ezek a példányok a Legion Condor alárendeltségében, a Vitoriában állomásozó, Günther Lützow vezette 2/J 88 századba kerültek. Lützow április 7-én aratta a típus első légi győzelmét. Feladatuk elsősorban a bombázó és felderítő gépek támogatása és védelme volt. A Polikarpov I-15-ös és I-16-os ellenfeleikre általában a magassági fölényüket kihasználva váratlanul csaptak le. Végül összesen 40 db Bf 109 B-1-est és B-2-est juttattak tengeri úton Spanyolországba. 1938 tavaszán, Ausztria megszállásakor, a német légierő 12 vadász osztállyal rendelkezett, melyek fele volt még csak Bf 109-re átfegyverezve.

Messerschmitt Bf 109 B-vel felszerelt alakulatok 1938. március 12-én

Alakulat Állomáshely
I/JG 131  Jesau
I/JG 132  Döberitz
II/JG 132  Jüterborg-Damm
I/JG 234  Cologne
II/JG 234  Düsseldorf
I/JG 334  Wiesbaden

 A hírnév felé

Németország 1935 tavaszán a meglepett világ előtt hivatalosan is bejelentette légierejének létrehozását. Ezt tehették azért, mert már megkezdték a modern repülőgépek fejlesztését és szolgálatba állítását. Erőfölényük bizonyítására nemsokára az új Bf 109-es vadászt is bemutatták a nyilvánosságnak. Sőt a V-2 prototípus műrepülését a XI. berlini olimpián televíziós kamerával rögzítették 1936 augusztusában.
Időközben 1936 nyarán kirobbant a spanyol polgárháború. Decemberben, kifejezetten a vezérkari főnök, Wolfram von Richthofen ezredes kérésére, kerültek a Condor légióhoz a Bf 109 V-3 és V-4 prototípusok, majd 1937 januárjában a V-5 és V-6 is megérkezett, amelyeket Sevilla melletti Tebladában, a légió fő műszaki bázisán szereltek össze. A csapatpróbákon és harci körülmények között vizsgált modellekkel szerzett tapasztalatok fényesen igazolták a Messerhez fűzött reményeket. A kiváló eredmények után Hermann Göring engedélyezte a szériagépek kiküldését is.

Ezt a Bf 109 B-1-es vadászrepülőgépet a spanyol polgárháborúban alkalmazták. A fényképen jól látszanak a Condor légió jelzései


Az első külföldi hivatalos bemutatkozásra 9 db Bf 109 B-vel, június 20-21-én került sor az új Budapest-Budaőrsi repülőtéren. Világhírnevet a svájci zürich-dübendorfi repülőtéren július 23. és augusztus 1. között rendezett IV. Nemzetközi Repülőfesztivál hozta meg valójában. A német csapat összesen 3 prototípussal (V-7, V-10 és V-13), illetve 2-2 db B-1 és B-2-vel képviseltette magát. Hans Seidemann őrnagy az egyik B-2-vel 385 km/h átlagsebességgel, 57 perc 27 másodperccel megnyerte az Alpok fölötti 365 km-es repülési versenyt. A V-13-al repülő Carl Franke a magassági és zuhanórepülésben lett első: 3.500 m-re emelkedett, ahonnan 5,7 másodperc alatt zuhant 175 m-re. A másik B-2 az egyéni gyorsasági versenyben diadalmaskodott. Ezen kívül – a Restemier századosból, Trautloftból és Schleif hadnagyokból álló – német csapat 373,6 km/h-s átlagsebességgel megszerezte az összesített csapatgyőzelmet is.

Katonás sorrendbe állított Messerschmitt Bf 109 B-2-es repülőgépek egy tábori repülőtéren


A Bf 109-es páratlan sikersorozata 1937. november 11-én szárazföldi kategóriában új sebességi világrekorddal folytatódott, amit a Fédération Aéronautique Internationale (FAI) – azaz Nemzetközi Repülő Szövetség is hitelesített. Dr. Hermann Wurster pilóta a speciális igényeknek megfelelően átalakított 1.650 LE-s DB 601 motorral épített, D-IPKY jelzésű, V-13-as prototípussal, a három kilométeres távot mindkét irányban 80-85 m magasságban 610,54 km/h csúcssebességgel teljesítette.
A Messer kiváló eredményei olyan jó reklámnak bizonyultak a BFW számára, hogy csakhamar Svájc, Jugoszlávia, Románia, Magyarország mellett még Szlovákia is jelentkezett vásárlási szándékkal. A korai változatok eladását azonban Hermann Göring sorra megakadályozta, ugyanis még folyamatban volt a Luftwaffe korszerű gépekkel való felszerelése. Ráadásul a BFW gyártókapacitása is kevésnek bizonyult, ezért kellett 1937-ben új üzemet nyitni Regensburgban, sőt alvállalkozókat is bevonni a gyártásba. Először a kasseli Fieseler, majd 1938-tól már a Focke-Wulf és a lipcsei Erla cégek, illetve a warnemündei Arado, az oscherslebeni Dornier és az Ago, végül az osztrák Wiener Neustädter Flugzeugwerke (WNF) is licencben gyártották a Bf 109-eket. 1938. július 11-én a BFW-t átkeresztelték Messerschmitt AG-re. Ez a változtatás a korábban tervezett típusokat már csak annyiban érintette, hogy eléjük írták a gyár új nevét. 1938 októberében németországi látogatása során még Charles Lindberghnek is bemutatták az új Messerschmitt – Bf 108, Bf 109 és Bf 110 – típusokat.

A „Clara”

A spanyol polgárháborúban tapasztalatai alapján tovább javultak a Messer repülési tulajdonságai az újabb sorozatszériáknál. Willi Messerschmitt az RLM eredeti feltételeinek megfelelően fegyverzet nélkül tervezte meg a Bf 109-es szárnyait. Időközben azonban nyilvánosságra jutott, hogy az angol vadászgépek 8 db géppuskával épülnek, ami jelentős tűzerőt biztosított nekik a német ellenfeleikkel szemben. Ezért a Bf 109-es gyenge szárnyait úgy kellett átalakítani, hogy elbírja a fegyverzetet. Az így módosított C-0 széria – a motorburkolat alatti MG 17-esek mellett – már 1-1 db MG 17-es szárnygéppuskákat kapott. A rakaszok nem fértek el, ezért töltényhevedereket kellett alkalmazni. Ezeket görgők segítségével kivezették a szárnyvégig, majd vissza, s csak ezután jutottak a fegyverig. Jellemző a német precizitásra, hogy ez a bonyolult rendszer jól bevált és nem okozott fennakadást a géppuskák üzemelésében. A C-1 sorozat gépei már a 700 LE-s benzin befecskendezéses Jumo 210 Ga típusú motorral kerültek le a gyártósorról. Az injektor nagy jelentősége abban rejlett, hogy megakadályozta a negatív g-s manőverek következtében előforduló üzemzavarokat és leállásokat.

Felszállás előtt két Bf 109 B-2 vadászgép

Az 1937-38 között Augsburgban épített 58 db C-1-es maximális sebessége 470 km/h, csúcsmagassága pedig 9.500 m volt. A C-2 gépein 1 db 20 mm-es MG FF gépágyút építettek a motorba. Ezt a változtatást Werner Mölders javasolta, aki Willi Messerschmittnek és a gyár mérnökeinek is rendszeresen beszámolt spanyol tapasztalatairól. Ugyanis 1938 elején már feltűntek a 4 db géppuskával felszerelt I-16-osok. Mölders júniusban vette át Adolf Gallandtól a 3/J 88 repülőszázad parancsnokságát. Első légi győzelmét június 15-én aratta egy I-16-es „Rata” fölött. Végül összesen 14-el fejezte be a háborút, amivel a legeredményesebb pilótává küzdötte fel magát. A harcok során összegyűjtött tapasztalatok alapján számos technikai és taktikai újítás kidolgozása, illetve tökéletesítése is a nevéhez fűződik. Közülük is a négy gépet számláló kötelékrepülés újfajta harcászati módszerének kialakítása a legismertebb.
A Clara széria utolsó sorozatgyártott változata a C-1-ből átalakított C-3-as volt. A változtatás a beépített fegyverzetet érintette elsősorban, ugyanis a szárnygéppuskákat gépágyúkra cserélték. A Luftwaffe modern repülőgépekkel való felszerelése jó ütemben haladt és 1938 közepére már 8 Bf 109-es Gruppe állt rendelkezésére.

Messerschmitt Bf 109 B-vel felszerelt alakulatok 1938. július 1-én

Alakulat Állomáshely
III/JG 132  Jüterborg-Damm
IV/JG 132  Werneuchen
IV/JG 134  Dortmund
II/JG 135  Aibling
II/JG 137  Zerbst
I/JG 138  Aspern
III/JG 234  Düsseldorf
III/JG 334  Mannheim

 A „Dora”

1937 végén kezdődött az újabb D-változatok sorozatgyártása. A kialakításnál a V-10, V-11, V-12 és V-13-as prototípusok kísérleti adatait hasznosították elsősorban. A D-0 széria után következett a D-1, amelyek 986 LE-s Daimler Benz DB 600Aa motorral készültek. Ezeken a példányokon megnövelték a szárnyterhelést, módosították a futóművet. A fegyverekhez a Revi C/12D célzókészüléket használták. A spanyol tapasztalatok igazolták, hogy a páncélozatlan pilótafülke volt a széria gyengéje, ugyanis a könnyű plexiborítás nem nyújtott kellő védelmet a pilóta számára még a géppuskalövedékekkel szemben sem. A Dora sorozatgyártása 1939 elejéig tartott, ezalatt három változatából – D-1, D-2, D-3 – összesen mintegy 650 db-ot adtak át a légierőnek. Ezekből – 6.51-től 6.86-ig számozva – még 36 db-ot – az első 5-öt 1938 augusztusban – szállítottak a Condor légió részére.

A fényképen egy Bf 109 C-1 géppár látható a személyzettel


Ekkor a Luftwaffe már 643 db első vonalbéli vadászrepülőgépet számlált, ezeknek majdnem a fele volt Bf 109-es. 7 héttel később ez az állomány már 583 db-ra növekedett. Az első Dorák a Jesauban állomásozó I/JG 131-nél jelentek meg 1938 végén.
A folyamatosan érkező külföldi megrendelések közül végül csak Svájc igényeit teljesítették 1938 végén és adtak el 10 db D-szériás gépet. Majd 1941-ben a Magyarországgal lefolytatott tárgyalások után az RLM ígéretet tett – többek között – három darab repülőgép leszállítására. Végül vasúton csak 2 db használt típust küldtek, amelyeket Győrben szereltek össze. A V.601 és V.602 jelzésű repülőgépek 1942-ig álltak szolgálatban a Magyar Királyi Honvéd Légierőnél, ahol alapos kísérleteket folytattak velük. Fontos szerepet töltöttek be a modern vadászerő megteremtésében. E gépek az 1944-es harci cselekmények következtében pusztultak el.

Korai típusok a „Blitzkrieg” elején

A II. világháború megindulásakor a Luftwaffe már 1.059 db Bf 109-est számlált. Jóllehet 1938-ban megindult a továbbfejlesztett „Emil” széria sorozatgyártása, a lengyelek ellen mégis inkább a régebbi típusokat küldték harcba. Ennek oka, hogy az újabb gépeket – kb. 600 db-ot – elsősorban védelmi célokra, elfogóvadász szerepkörben nyugatra helyezték az angolokkal és franciákkal szemben. 1939-ben nyolc vadászezred kötelékében szerveztek éjszakai vadászrepülő századokat, melyeket még a korai változatokkal szereltek fel.
Másrészt a Bf 109 D típusokat pedig „Zerstörer” – azaz romboló feladatkörben alkalmazták az I./ZG 2 alakulatnál. A legeredményesebb pilóta, a parancsnok, Hannes Gentzen százados volt. A Dora-pilóták összesen 13 légi győzelmet arattak, míg a Bf 110-esek 94 db lengyel gépet lőttek le. Viszont a lengyel vadászok 12 db Bf 109 D-t, a lengyel bombázók további 7-et semmisítettek meg. Emellett összesen 48 db további Bf 109-es semmisült meg a saját légvédelem miatt. Éppen ezért, a könnyű azonosíthatóság érdekében ettől kezdve sárgára festették a gépek motorburkolatát.

A DB 600 Aa motorral épített Bf 109 D-1, melyet 1 db 20 mm-es MG FF gépágyúval és 2 db 7,92 mm-es MG 17 géppuskával szereltek fel


1939. november 12-én Jeverbe helyezték át a 10./JG 26 éjszakai századát. Ez a Bf 109 D típusokkal felszerelt alakulat a wilhelmshaveni haditengerészeti támaszpont vadászvédelmét biztosította. Majd ezt követően az újonnan megszervezett JG 1 irányítása alatt vett részt a hadműveletekben. A Staffel parancsnoka, Steinhoff főhadnagy december 18-án 5 db Bf 109 D gépével bekapcsolódott a Helgoland közelében kibontakozó légi csatába. A brit RAF bombázóparancsnokság 24 db Wellington típusú repülőgépét más vadászok és rombolók is megtámadták. Végül összesen 12 db bombázót lőttek le, további 6 db viszont a visszaúton zuhant le. A 10/JG 26 századból Steinhoff kettő, Gerhardt szakaszvezető pedig egy légi győzelmet aratott.
Az 1940 tavaszán meginduló nyugati hadjáratra teljesen befejeződött a Bf 109-eseket érintő típuscsere. Az első vonalbeli alakulatok addigra már kivétel nélkül a továbbfejlesztett E- szériával voltak felszerelve. Ezzel a Berthák, Clarák és Dorák pályafutása Németországban befejeződött. Ellenben az Emil, „Friedrich”, „Gustav”, majd „Kurfürst” története csak ezután kezdődött, amelyek tovább öregbítették a Messerek hírnevét.


A Messerschmitt Bf 109 V-1 prototípus műszaki adatai

Típus Együléses elfogó vadászrepülőgép
Gyártó Bayerische Flugzeugwerke (BFW)
Személyzet 1 fő, pilóta
Motor 1 db 695 LE-s (518 kW-os) Rolls-Royce Kestrel V
Méretek
Fesztávolság 9,87 m
Hosszúság 8,51 m
Magasság 2,45 m
Szárnyfelület 16,16 m²
Tömeg
Üres 1.500 kg
Teljesítmény
Max. sebesség  470 km/h 4.200 m-en
Csúcsmagasság 8.014 m
Fegyverzet Nincs


 A Messerschmitt Bf 109 B-1 műszaki adatai

Típus Együléses elfogó vadászrepülőgép
Gyártó Bayerische Flugzeugwerke (BFW)
Személyzet 1 fő, pilóta
Motor 1 db 680 LE-s Jumo 210 Da, folyadékhűtéses, 12 hengeres, vízhűtésű fordított V-motor
Méretek
Fesztávolság 9,87 m
Hosszúság 8,55 m
Magasság 2,59 m
Tömeg
Üres 1.581 kg
Maximális felszálló  2.202 kg
Teljesítmény
Max. sebesség  446 km/h 4.000 m-en
Kezdeti emelkedőképesség  670,5 m/pec
Hatótávolság 587 km
Csúcsmagasság 8.100 m
Fegyverzet  2 db 7,92 mm-es Rheinmetall Borsig MG 17 géppuska, egyenként 500 db lőszerrel

  
A Messerschmitt Bf 109 C-1 műszaki adatai

Típus Együléses elfogó vadászrepülőgép
Gyártó Bayerische Flugzeugwerke (BFW)
Személyzet 1 fő, pilóta
Motor 1 db 700 LE-s, 12 hengeres, fordított-V, folyadékhűtésű Junkers Jumo 210 Ga benzinbefecskendezéses motor
Méretek
Fesztávolság 9,87 m
Hosszúság 8,55 m
Magasság 2,59 m
Tömeg
Üres 1.599 kg
Max. felszálló súly  2.298 kg
Teljesítmény
Utazó sebesség  344 km/h 3.100 m-en
Max. sebesség  436 km/h tengerszinten,470 km/h 4.500 m-en
Emelkedő képesség  670,5 m/perc
Hatótávolság 652 km
Csúcsmagasság 9.500 m
Fegyverzet 4 db 7,92 mm-es Rheinmetall Borsig MG 17 géppuska, ebből 2 db a törzsben egyenként 500 db lőszerrel, illetve 2 db a szárnyakban egyenként 420 db lőszerrel

A Messerschmitt Bf 109 D-1 műszaki adatai

Típus Együléses elfogó vadászrepülőgép
Gyártó Bayerische Flugzeugwerke (BFW),1938-tól Messerschmitt AG.
Motor 1 db folyadékhűtéses, 12 hengeres fordított V elrendezésű, 986 LE-s Daimler Benz DB 600 Aa
Méretek
Fesztávolság 9,87 m
Hosszúság 8,64 m
Magasság 2,45 m
Szárnyfelület 16,35 m²
Tömeg
Üres 1.900 kg
Max. felszálló súly (Normál) 2.420 kg
Teljesítmény
Max. sebesség  520 km/h 3.500 m magasságban
Hatótávolság 650 km
Csúcsmagasság 10.000 m
Fegyverzet 2 db 7,92 mm-es Rheinmetall Borsig MG 17 szinkronizált géppuska a motor fölött, egyenként 500 db lőszerrel, illetve 1 db 20 mm-es Oerlikon MG FF gépágyú a hengerek között, amely a légcsavar tengelyén keresztül tüzelt, egyenként 60 db lőszerrel

  

A Messerschmitt Bf 109 korai változatai

Bf 109 a (később Bf 109 V-1) Az első prototípus D-IABI jelzéssel, motorja 1 db 695 LE-s (518 kW-os) Rolls-Royce Kestrel V.
Bf 109 V-2 D-IUDE jelzésű prototípus Jumo 210 A motorral
Bf 109 V-3 D-IHNY jelzésű prototípus
Bf 109 V-4 D-IOQY jelzésű prototípus, a B-széria mintapéldánya
Bf 109 B-0 Előszéria Jumo 210 B motorral
Bf 109 B-1 Sorozatszéria Jumo 210 Da motorral
Bf 109 B-2 Sorozatszéria Jumo 210 E, majd később Jumo 210 G motorral
Bf 109 C-0 A Bf 109 V-8 prototípusból fejlesztett előszéria
Bf 109 C-1 Jumo 210 Ga motorral és 4 db MG 17-es géppuskával készült változat
Bf 109 C-2 5 db MG 17-es géppuskával készült változat
Bf 109 V-11  A B-0-ból épített prototípus, a D-széria mintapéldánya
Bf 109 D-0 A V-10 – V-13 prototípusokból fejlesztett előszéria, DB 600 Aa motorral
Bf 109 D-1 A D-0-val azonos. Fegyverzete 1 db 20 mm-es gépágyú és 2 db 7,92 mm-es MG 17 géppuska
Bf 109 D-2 2 db MG 17-es szárnygéppuskával készült
Bf 109 D-3 2 db MG FF szárnygépágyúval készült

  
Korai változatú Bf 109-ek a Luftwaffe állományában 1939. szeptember 2-án

Légiflotta Ezred Alegység Bf 109 típusa  Gép-állomány   Bevethető gépek száma
1. légiflotta (ÉK-Németország) 2. Jagdgeschwader  10. Staffel   Bf 109 C 9 9
21. JG  I. Gruppe* 29 28
1. ZG  II. Gruppe* Bf 109 B 36 36
2. ZG  I. Gruppe* Bf 109 D 44 40
2. légiflotta (ÉNY-Németország) 26. JG  10. Staffel  Bf 109 C 10 8
26. ZG  I. Gruppe  Bf 109 B és D 52 46
II. Gruppe  Bf 109 B és D 48 47
III.Gruppe  Bf 109 B és C 48 44
3. légiflotta (DNY- Németország) 71. JG  I. Gruppe  Bf 109 C és E  39 18
52. ZG  I. Gruppe  Bf 109 B 44 43
4. légiflotta (DK-Németország)  76. ZG II. Gruppe  Bf 109 B és C 40 39
186. Trägergruppe   5., 6. Staffel  Bf 109 C 24 24

   
  
      

Megjegyzés:
* A csillaggal megjelölt egységek résztvettek a Lengyelország elleni háborúban.
 A 10. Staffelek minden alakulatnál éjszakai vadász századok voltak.
 A 186. Trägergruppe osztályként szerepelt a nyilvántartásban és a német haditengerészethez tartozott.

 
óra
 
naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
fórum
 
szabályzat
  1. Minden clantag köteles a neve elé irni a clan megkülönböztetö jelzését, a megfelelö szinezéssel.
  2. A clantagoknak szigoruan tilos minden cheat használata, ez azonnali kidobással jár.
  3. Tilos az ellenfél bárminemü szidása.
  4. Minden clantagnak legalább egy héten 3 napon elérhetönek kell lennie.
  5. A war-okon köteles minden tag a leaderek utasitása szerint cselekedni!
  6. Aki nem tud eljönni egy war-ra, azt köteles elötte egy leadernek jelezni!
  7. Minden tagnak le kell töltenie a Ts-t! Mindenkinek kötelezö a mikrofon!
  8. A clanszabályzat be nem tartása büntetést von maga után!!!
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?